T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
HİLVAN İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜNÜN GÖREVLERİ;
1- YÖNETİM HİZMETLERİ;
1- Kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, genelge, plân, program ve amirlerce kendilerine verilen görevleri yapmak,
2- Bulunduğu görev alanındaki millî eğitim hizmetlerini incelemek, görev alanına giren okul ve kurumların ihtiyaçlarını tespit ederek kendi yetkisi dahilinde olanları yapmak, olmayanları yetkili makamlara bildirmek.
3- Görev alanındaki hizmetlerin daha iyi yürütülmesi ve geliştirilmesini sağlamak, gerektiğinde ilgili makamlara teklifte bulunmak,
4- Görev alanına giren konularda istenen bilgilerin ilgili makamlara zamanında ulaştırılmasını sağlamak,
5- Müdürlüğün bünyesindeki gerekli iş bölümünün yapılmasını, yazışma ve işlemlerin hızlı, düzgün ve doğru bir şekilde yürütülmesini, gerekli kayıt, defter ve dosyaların düzenli tutulmasını sağlamak,
6- Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında ders kitapları ile diğer eğitim araç ve gereçlerinin zamanında sağlanıp sağlanmadığını takip etmek ve gerekli tedbirleri almak,
7- Okul-Kurum ve Bakanlıkça açılan sınavların düzgün ve güven içerisinde geçmesini sağlamak,
2- PERSONEL HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri şunlardır:
1- Müdürlüğe bağlı her tür ve derecedeki okul ve kurumlarda görevli personel için personel bilgi defteri ve formlarını tutmak, bu konuda Bakanlık ile koordinasyonu sağlamak, mevcut öğretmen sayılarını ve gelecek öğretim yılının öğretmen ve diğer personel ihtiyacını ilgili makamlara bildirmek,
2- Okul ve kurumlardaki personelden görevlerinde üstün başarıları tespit edilenlerin taltif edilmelerini sağlamak veya ilgili makamlara teklifte bulunmak,
3- Okul ve kurumlarda görevli öğretmen ve diğer personele gerektiğinde yetkisi dahilinde bulunan cezaları vermek,
4- Görev alanındaki personelin iş verimini artırmak, moral gücünü yükseltmek için; sosyal tesisler, dinlenme kampları ve benzeri tesislerin açılmasını sağlamak,
5- “Sicil Amirleri Yönetmeliği” gereğince alt birimlerde görevli personelin sicil işlemlerini zamanında yürütmek,
6- Atama ve nakillere ait işleri yürüterek yetkili makamlara sunmak, konuyla ilgili olarak alt ve üst makamlarla koordinasyonu sağlamak.
7- Öğretmen ve diğer personelin terfi, izin, adaylık, emeklilik gibi özlük haklarına ilişkin işlemlerden yetkisi dahilinde olanların sonuçlandırılmasını sağlamak.
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün görevleri :
1- İhtiyaç halinde vekil ve ücretli öğretmen görevlendirilmesini İl Makamına teklif etmek ve alınacak onay doğrultusunda işlem yapmak,
2- Çeşitli sebeplerle göreve gelmeyen öğretmenlerin derslerinin boş geçmemesi için gerekli tedbirleri almak.
3- EĞİTİM-ÖĞRETİM HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri:
1- Kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, program, genelge ve emirlerle tespit edilen eğitim amaçlarının okul ve kurumlarda gerçekleştirilmesini sağlamak,
2- Görev alanındaki okul ve kurumlarda eğitim faaliyetlerinin Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda yürütülmesini takip etmek, okul ve kurumlar ile öğrencilerin her türlü bölücü, yıkıcı ve zararlı etkilerden korunmasını sağlayıcı tedbirler almak,
3- Türk dili, Türk tarihi, Türk kültürü ve güzel sanatlar alanındaki çalışmalar ile yakından ilgilenerek, çalışmaların faydalı bir şekilde yürütülmesini sağlamak,
4- Eğitim ve Öğretim kurumlarında öğrencilerin bilgi seviyesini yükseltmek ve verimi artırmak için gerekli tedbirleri almak,
5- Öğrencileri ve gençleri kumar, içki, sigara, uyuşturucu maddeler ve yasaklanmış yayınlardan korumak için gerekli tedbirleri almak ve dikkate değer görülen durumları ilgili makamlara bildirmek,
6- Öğretim yılı başında ve sonunda görev alanında bulunan okul ve kurumlardaki yönetici ve öğretmenlerle toplantılar düzenlemek, bu toplantılarda okul ve kurumların huzurlu ve verimli çalışması için gerekli programları hazırlamak, çalışmaları değerlendirmek,
7- Danışma ve benzeri kurulların mevzuata uygun olarak çalışmasını sağlamak,
8- Okul ve kurumlardaki öğrencilerin problemlerini inceletmek ve yaygın görülen problemler hakkında yönetici, öğretmen, veli ve öğrencileri aydınlatmak,
9- Okul ve kurumlarda eğitim programlarının uygulanması sırasında görülen aksaklıkları tespit etmek, düzeltilmesi için ilgili makamlara rapor sunmak,
10- Öğrenci disiplin durumunu takip etmek, disiplinsizliği önleyici tedbirler almak, öğrenci üst disiplin kurulu hizmetlerini yürütmek,
11- Aynı programı uygulayan okullar arasında öğrenci seviyeleri arasında farklılıkları ortaya çıkarmak ve öğretmenlere değerlendirmeleri bakımından karşılaştırma yapma imkânını sağlamak amacıyla karşılaştırmalı sınavlar yaptırmak ve diğer ilgili işlemleri yürütmek,
12- Gençlerin ve öğrencilerin, serbest zamanlarını sosyal, kültürel, sportif, izcilik, halk oyunları ve benzeri amatör faaliyet alanlarında değerlendirmelerine yönelik çalışma ve hizmetleri yürütmek,
13- Gençler ve öğrenciler için kamplar ve spor tesislerinin kurulmasını sağlamak, faaliyetler yapmak ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği içinde bulunmak,
14- Okul içi ve okullar arası beden eğitimi, izcilik ve spor faaliyetlerini organize etmek ve yürütmek,
15- Bütün öğretim kurumlarının beden eğitimi, spor, halk oyunları ve benzeri faaliyetlerine ait araç-gereç, ödül ve diğer benzeri ihtiyaçlarını sağlamak,
16- Millî ve mahalli bayramların programlarının yapılması, uygulanması ve sonuçlarının değerlendirilmesine ilişkin işlerle ilgili verilen görevleri yapmak,
17- Görev alanıyla ilgili konularda yurtiçi ve yurtdışında yapılacak her türlü faaliyetlere katılacak olan öğretmen ve öğrencilerin görev ve izin işlerini yürütmek,
18- Gençliğe ve sporcu öğrencilere gerekli sağlık hizmetlerinin götürülmesinde koordinasyonu sağlamak,
19- Halk eğitim merkezlerinin, halk dershanelerinin, okuma odalarının ve Mesleki Eğitim Merkezlerinin açılmasını, çalışmasını, gelişmesini, denetlenmesini sağlamak, çalışmaların daha verimli olması için gerekli tedbirleri almak, yaygın eğitim kurumlarında görevlendirilecek öğretmenlerin görev yerlerinin belirlenmesine yönelik işleri yapmak,
20- Görev alanındaki toplum kalkınmasına ilişkin plân ve programların hazırlanmasına ve uygulanmasına katılmak, ilgililerle devamlı işbirliği yapmak,
21- Çıraklık ve yaygın eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için gerekli olan bina, tesis, araç ve gereçleri zamanında sağlamak, bu amaçla çeşitli kurumların bina, tesis ve imkânlarından yararlanmak,
22- Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa ve bu Kanuna göre çıkarılmış diğer mevzuata göre işleri yürütmek, eğitim merkezlerinde çırak, kalfa ve ustaların genel ve mesleki eğitimlerini sağlamak,
23- Örgün eğitim sistemine girememiş, herhangi bir eğitim kademesinden ayrılmış veya bitirmiş vatandaşların yaygın eğitim yoluyla, genel, mesleki ve teknik alanlarda eğitilmelerini sağlamak, hizmeti yaygın eğitime ait mevzuata göre yürütmek,
24- Vatandaşların genel, mesleki ve teknik eğitimlerinde görev alan örgün ve yaygın eğitim kurumlarındaki öğretmen, yönetici, usta öğretici ve eğitici ustalar için yetiştirici mahiyette kurs ve seminerler düzenlemek,
26- Okul ve kurumlarda toplum ve insan sağlığı ile ilgili halka açık kurs, seminer ve konferanslar düzenlemek,
27- Müdürlüğüne bağlı okul ve kurumlarda öğrencilerin periyodik tarama ve aşılama işlemlerinin zamanında yapılmasını, gençliğe ve sporcu öğrencilere gerekli sağlık hizmetlerinin verilmesini sağlamak,
28- Öğretmen ve diğer personeli sağlık hizmetlerinden en iyi şekilde yararlandırmak,
30- Beslenme eğitim faaliyetlerini takip etmek,
31- Okullarda rehberlik servislerinin kurulmasını, bunların personel, araç, gereç ve benzeri bakımından geliştirilmesini ve bu hizmetlerin mevzuata göre yürütülmesini sağlamak,
32- Okullarda özel eğitim sınıflarının açılması ve bunların ihtiyaca göre sayılarının artırılması için tedbirler almak,
33- Özel eğitime muhtaç çocukların eğitimi ile ilgili tedbirler almak,
34- Rehberlik ve araştırma merkezlerinin görevlerini yürütmelerinde resmî ve özel okul, kurum ve birimler arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,
35- Özel eğitim okul ve kurumlarının çalışmalarını izlemek, denetlemek ve değerlendirmek,
36- İlköğretimden itibaren öğrencilerin mesleki ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yönlendirilmelerine ve verimli çalışma alışkanlığı kazanmalarına yönelik tedbirler almak,
37- Bakanlığa bağlı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarının, ders ve lâboratuar araç ve gereçleri ile bunların donatımına ve basılı eğitim malzemelerine ait ihtiyaçlarını tespit etmek, plânlamak ve dağıtımını sağlamak,
38- Eğitim araç ve gereçlerinin bakım ve onarımlarının yapılması ve bunların kullanılması ile ilgili tedbirler almak,
39- Okul müzelerinin kuruluş donatım ve işleyişiyle ilgili tedbirler almak,
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün Görevleri :
1- Bakanlığa bağlı resmî, özel okul ve kurumların verdikleri diploma ve belgeleri incelemek, onaylamak, bunlara ait evrakı arşivlemek,
2- Sınıf ve okul kitaplıklarının kurulmasını, zenginleştirilmesini, öğretmen ve öğrencilerin faydalanmasını sağlamak,
3- Okul ve kurumlarda sağlık, beslenme, trafik ve benzeri hizmetlerle ilgili eğitim ve öğretim programlarının uygulanması için tedbirler almak,
4- Okul-Aile birliklerinin usulüne uygun olarak çalışmalarını sağlamak,
5- Mecburi öğrenim çağındaki çocukların okullara, okuma-yazma bilmeyenlerin yetiştirici ve tamamlayıcı sınıflara ve kurslara devamlarını sağlamak,
6- Okul ve diğer eğitim kurumlarının yöneticilerinin belirlenen esaslara göre düzenledikleri sınav günlerine ve komisyonlarına ilişkin programları inceleyip onaylamak, gerekenleri il millî eğitim müdürlüğüne göndermek,
7- İlk ve orta dereceli okullarda aynı sınıf veya dersi okutan öğretmenlerin zaman zaman toplanarak program değerlendirmesi ve verimliliği artırıcı çalışmalar yapmalarını sağlamak,
8- Her öğretim yılı başında okullardan her birinin hangi semtlerin çocuklarını veya hangi okulların mezunlarını alacağını belirlemek, öğrencilerin bazı okullarda yığılmamaları için okullar arasında dengeli öğrenci dağılımını sağlamak, böylece okullara alabileceklerinden fazla öğrenci kayıt olmasına engel olmak ve ilçede sistem dışında öğrenci bıraktırmamak,
9- Okul ve kurumlarda eğitici çalışmalar yönetmeliğine göre yapılan çalışmaları denetlemek, örnek çalışmaları çevreye duyurmak ve teşvik edici yarışmalar düzenlemek,
4- BÜTÇE-YATIRIM HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri :
1- İl sınırları içindeki Bakanlığa ait veya tahsisli bina, tesis, araç ve gereçler ile Bakanlığın diğer imkânlarından bütün okul ve kurumların bir program dahilinde dengeli olarak faydalanmasını sağlamak,
2- Okul ve kurumlar için arsa temin etmek ve eğitim tesislerinin yapım, bakım ve onarım işlerini yürütmek,
3- Okul ve kurumlardan gelecek bütçe tekliflerini incelemek, değerlendirmek ve gerekli ödeneğin sağlanması için ilgili makamlara teklifte bulunmak,
4- Genel ve özel idare bütçelerinden, müdürlüğüne ayrılan ödeneklerin mevzuata uygun olarak dağıtım ve sarf işlemlerini yaptırmak ve bu konudaki işlemleri denetlemek,
5- Görev alanındaki yatırımlarla ilgili taslak programları usulüne uygun olarak hazırlamak ve zamanında ilgili makama iletmek,
6- Personelin özlük haklarına ilişkin tahakkuk ve mutemetlik işlerini yürütmek,
7- Diğer her türlü parasal işler ve öğrencilerin burs ve benzeri işlerini yapmak,
8- Ayniyat talimatnamesi gereği olan işleri yapmak,
c) İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün görevleri:
1- Genel ve özel idare bütçesinden verilen ödeneğin ve sarf edilen miktarın bu iş için ayrılan defterlere işlenmesini ve harcamaların kontrolünü sağlamak.
2- Avans olarak alınan ödeneklerin usulüne uygun sarf edilmesini, alınan avansın zamanında kapatılmasını ve bu hususlar için bir defter tutulmasını sağlamak.
5- ARAŞTIRMA-PLANLAMA-İSTATİSTİK HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün Ortak Görevleri:
1- Millî Eğitim Müdürlüğünün şubeleri arasında gerekli koordinasyonu sağlamak,
2- Genel nüfus sayımlarına göre değerlendirme yapmak, muhtemel öğrenci artışı ve ilgisini tespit etmek, bu tespitlere göre okul yapım ve dağılımını plânlamak,
3- Her türlü istatistiki bilginin toplanmasını, değerlendirilmesini sağlamak ve bunlarla ilgili formları hazırlamak ve geliştirmek,
4- Okul ve kurumların bina, araç ve gereç durumunu gösteren istatistik ve kartların tutulmasını sağlamak ve takip etmek,
5- İl ve İlçe genelinde öğrencilerin başarı, disiplin ve benzeri durumlarını takip etmek ve değerlendirmek,
6- Öğrenci ve öğretmenlerin okullar itibariyle dengeli bir şekilde dağılımını sağlamak için gerekli araştırmayı yapmak,
7- Hizmetlerin çabuk ve verimli yürütülmesini sağlamak için araştırma ve plânlama yapmak.
6- TEFTİŞ-REHBERLİK-SORUŞTURMA HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri :
1- Müdürlüğüne bağlı okul ve kurumları belli bir plân içinde denetlemek veya denetlenmesini sağlamak, eksiklik ve aksaklıkları gidermek için gerekli tedbirleri almak,
2- Gerektiğinde öğretmen ve diğer personelle ilgili inceleme, soruşturma yapmak ve yaptırmak,
3- Öğretmen ve diğer personelin hizmet içi eğitimi için gerekli programları hazırlamak veya uygulanmasını sağlamak.
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün Görevleri :
1- İlçede teftiş, soruşturma ve rehberlik hizmetlerinin en iyi şekilde yürütülmesi için gerekli işleri yapmak,
2- İnceleme ve soruşturma için gerektiğinde il milli eğitim müdürlüğünden talepte bulunmak,
7- SİVİL SAVUNMA HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri :
1- Görev alanındaki okul ve kurumlar için sivil savunma ile ilgili plân ve programları düzenlemek, gerekli tespitler yapmak ve tedbirleri almak,
2- Sivil savunma teşkilâtı ile koordinasyon sağlamak ve hizmetin aksamadan yürütülmesini temin etmek
8-MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜNDE BÖLÜMLER;
Milli Eğitim Müdürlükleri Yönetmeliğiyle tespit edilen görevlerin yerine getirilmesini sağlamak amacıyla il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerinde bulunması gereken başlıca bölümler şunlardır:
1-Özlük Bölümü
2-Atama Bölümü
3-İnceleme, Soruşturma ve Değerlendirme Bölümü
4-Kültür Bölümü
5-Eğitim-Öğretim ve Öğrenci İşleri Bölümü
6-Program Geliştirme Bölümü
7-Hizmetiçi Eğitim Bölümü
8-Bilgisayar ve Sınav Hizmetleri Bölümü
9-Okul Öncesi Eğitim Bölümü
10-Özel Eğitim ve Rehberlik Bölümü
11-Okul içi Beden Eğitimi Spor Bölümü
12-Öğretmene Hizmet ve Sosyal İşler Bölümü
13-Burslar ve Yurtlar Bölümü
14-Özel Öğretim Kurumları Bölümü
15-Sağlık İşleri Bölümü
16-Yaygın Eğitim Bölümü
17-Çıraklık ve Mesleki Teknik Eğitim Bölümü
18-Araştırma, Plânlama ve İstatistik Bölümü
19-Bütçe-Yatırım ve Tesisler Bölümü
20-Eğitim Araçları ve Donatım Bölümü
21-Arşiv ve İdari Bölümü
22-Sivil Savunma Hizmetleri Bölümü
23-Basın ve Halkla İlişkiler Bölümü
Bölümler, İl veya İlçenin milli eğitim şube müdürü kadro sayısına göre tek tek veya hizmet benzerliğine göre birleştirilerek veya ayrılarak şubeler şeklinde oluşturulur. Bu görevler şube müdürlüğü sorumluluğunda yürütülür ve hizmetin gerektirdiği hallerde yeni bölümler kurulabileceği gibi bölümlere yeni görevler de ilave edilebilir. Bu düzenlemeler şube müdürü sayısına göre İl veya İlçe Milli Eğitim Müdürlerince yapılır.
Kurumun Son Yıllarda İzlediği Politikalar:
Kurumun son yıllarda izlediği politikalar Avrupa Birliği sürecindeki gelişmelere paralel oluşmaktadır.
Avrupa Birliği, ülkelerin eğitim sistemine genelde müdahale etmemekte ve bir sistem önerisinde bulunmamaktadır. İlerleme raporları incelendiğinde, Türk eğitim sisteminin genel olarak AB üyesi ülkelerin eğitim sistemleriyle uyumlu ve tutarlı olduğu görülmektedir.
Eğitime ilişkin AB müktesebatının meslekî eğitim ağırlıklı olduğu söylenebilir. Bu bağlamda Türkiye’nin ulusal yeterlilikler sistemini kurması gerekmektedir. Bu düzenleme, meslekî yeterliliklerin AB düzeyinde karşılaştırılabilmesi açısından önemlidir.
Müktesebat açısından ciddi sorunlar olmamakla beraber, sunulan eğitimin nitelik ve niceliğinde AB’nin ortak hedeflerine ulaşılabilmesi için başlatılan çalışmaların devam ettirilmesi gerekmektedir. Müzakerelerin başlamasının Türkiye’deki eğitim hizmetlerinin nitelik ve nicelik olarak gelişimini hızlandırması beklenmektedir. GSMH’dan eğitime ayrılan payın AB ortalamalarına yükseltilmesi, önemli bir gösterge olarak kabul edilmektedir.
Türk eğitim sisteminin her kademesinde nitelik sorunu bulunmaktadır. Nicelikteki en önemli sorunlar ise okulöncesi eğitim ile engellilerin eğitiminde yoğunlaşmaktadır. Türkiye’nin baş etmesi gereken diğer bir sorun ise bölgeler arası dengesizlik ile kız-erkek öğrenciler arasındaki okullaşma oranı farkının en aza indirilmesidir.
AB’nin, ‘’Lizbon 2010 Ortak Hedefleri’’ olarak bilinen eğitimdeki hedefler, ana hedefler ve temel hedefler olarak ele alınmaktadır.
Lizbon Stratejisinin ana hedefleri;
Lizbon 2010 ortak hedefleri olarak bilinen eğitimdeki temel hedefler aşağıdaki 13 ana başlık altında toplanmaktadır:
AB’nin 2010 yılına kadar tüm üye ülkelerden gerçekleştirilmesini beklediği hedefler, Türkiye için de önem taşımaktadır. Türk eğitim sisteminin, bu hedefler doğrultusunda geliştirilmesi gerekmektedir.
Avrupa Birliği’nde eğitim ve öğretim sistemlerinin performans ve ilerlemesini izlemede aşağıdaki 29 kriter esas alınmaktadır:
Eğitim sistemimizde AB Müktesebatına uyumda ciddi sorunlar görülmemekle beraber, diğer konulardaki müktesebatın eğitim üzerinde meydana getireceği ciddi etkiler üzerinde durulması gerekmektedir.
AB’ye uyum sürecinde, uygulanacak tarım politikalarının da etkisiyle, kırdan kente göçün hızlanması beklenmektedir. Kent nüfusunun %80’in üzerine çıkması, milyonlarca insanın köyden kente göç etmesi anlamına gelmektedir. Bu göçün büyük sorunlar yaratmaması için bireylerin kent yaşamına uyumlarının sağlanması, onlara kentte gelir sağlayacak meslekî yeterliliklerin kazandırılması gerekecektir. Yaşanılması kaçınılmaz görülen bu durum, eğitimin arz ve talep yapısını ciddi ölçüde etkileyecektir.
AB müktesebatına uyumun, işgücü piyasası üzerinde büyük etkiler yaratması beklenmektedir. Eğitim ihtiyacını etkileyecek mahiyette olan bu gelişmeler şu şekilde özetlenebilir:
Getirilecek standartlara uygun mal ve hizmet üretimi için mevcut işgücüne ek yeterlilikler kazandırılması gerekecek, bazı sektörlerde işgücü fazlası ortaya çıkarken, bazı sektörlerde işgücü açığıyla karşı karşıya kalınacaktır; bazı meslekler önemini kaybederken, bazı mesleklerde ise istihdam imkanları genişleyecektir; esnek istihdam modellerinin uygulanması yaygınlaşacaktır.
Türkiye’den AB ülkelerine, AB ülkelerinden Türkiye’ye öğrenci akışı hızlanacaktır. Bu akışın ortaöğretim düzeyine inmesi beklenmektedir. Ortaöğretim kurumlarımız AB ülkelerinden gelecek öğrencilere de hizmet verme durumuyla karşı karşıya gelecektir. Ayrıca, AB ülkelerinde eğitim gören Türk çocuklarına karşı sorumluluklarımız artacak, onların daha iyi eğitim görmeleri için müdahale fırsatlarımız çoğalacaktır.
Ana başlıklarıyla verilen bu paradigmalar, Türk eğitim sisteminin şimdikinden çok daha esnek, çevre koşullarına duyarlı, ihtiyaçlara odaklanmış, yaşanacakları önceden tahmin ederek sorunları ortaya çıkmadan tedbirler alabilen; hızlı, etkin ve verimli işleyen bir yapıya kavuşturulmasının önemini ortaya koymaktadır.